5 mei 2014

4 & 5 Mei

Heei,
Ik vind 4 en 5 mei heel belangrijk om bij stil te staan.
Alle mensen die gestorven zijn zodat wij nu in vrede kunnen leven.
Alleen mensen snappen niet wanneer de vlag nu wel of niet buiten mag hangen.
Of mensen geven er niet echt iets meer om.

Ik vind het belangrijk dat er op de goede dag op het goede moment een vlaggetje hangt, dat mag op:

-27 april (26): Koningsdag
-4 mei: Dodenherdenking vanaf 18:00 tot zonsondergang
-5 mei: Bevrijdingsdag
-Laatste zaterdag in juni: Veteranendag
-15 augustus (16): formeel einde tweede wo
-derde dinsdag van september: Prinsjesdag (alleen in Den Haag)
-7 december: Verjaardag prinses Amalia

Er zijn ook wat regels over de vlag:

1. Verhouding van de vlag moet 3:2 zijn.
2. Vlag mag NOOIT de grond raken.
3. De onderste punt van de vlag mag niet vast worden gemaakt, tenzij het anders de grond raakt.
4. Vlaggen mogen in de nacht niet blijven hangen.

Ik weet dat het klinkt als heel veel gedoe, maar het is wel goed om erbij stil te staan dat er nooit meer zo'n grote oorlog mag komen ! (überhaupt geen oorlog natuurlijk, maar als er nog een leger is stopt er ook geen oorlog)
Het is natuurlijk wel heel mooi, dat als je op 4 mei door een straat loopt en je ziet dat iedereen de moeite heeft genomen even een vlag te hangen en er dus even bij stil heeft gestaan ! Ik vind dat wel heel samenhorig.

Misschien heb jij wel helemaal niets met vlaggen en met alle gesneuvelde mensen, maar ja dat kan ook. Dan lees je dit waarschijnlijk niet eens af...
Ik hoop dat iedereen zich wel aan de regels van het vlagprotocol houdt !

x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten